Over Lionsclub Musselkanaal “De Johan Semslanden”

Nederland telt momenteel ruim 400 Lionsclubs. Het grootste deel heeft uitsluitend mannelijke leden, 22 clubs hebben uitsluitend vrouwelijke leden en 90 clubs hebben een gemengd ledenbestand. Onze Lionsclub kan leden werven uit het gebied op de grens van Groningen en Drenthe, de zgn. Semslinie. Wij vormen een gemengde club waarbij onze partners bij veel activiteiten betrokken zijn. Qua leeftijd en maatschappelijke achtergrond vormen we een gemêleerd gezelschap en proberen we een afspiegeling te zijn van de lokale gemeenschap.

Het motto van onze club is “we serve, wij dienen”. Dat houdt in, dat zonder religieuze of politieke voorkeuren of intenties, een ieder van ons zich wil inzetten voor de maatschappij. We doen dat door het inbrengen van onze kennis, ervaring, contacten en de motivatie om iets voor onze medemensen te doen. Dat willen we verwezenlijken door het opzetten van charitatieve en educatieve projecten of deze financieel te ondersteunen. Als voorbeeld hiervan hebben we samen met een aantal Lionsclubs uit de omgeving een project opgezet om geld binnen te halen om het in november 2017 geopende Hospice in Stadskanaal facilitair te ondersteunen. Een andere actie is het verzamelen via de verschillende supermarkten van DE koffiepunten. De punten worden ingeruild voor pakken koffie voor de voedselbank. Douwe Egberts verhoogt het aantal pakken koffie met 15%. Het is steeds de bedoeling om niet zelf de portemonnee te trekken, maar door eigen inspanning financiën te genereren voor goede doelen. Er is een voorkeur voor het ondersteunen van goede doelen in de lokale omgeving.

We komen de tweede en de vierde dinsdag van de maand bij elkaar. De ene keer bij een van de leden thuis en de andere dinsdag in Horecacentrum Spa te Tweede Exloërmond. Tijdens deze bijeenkomsten wordt er bij toerbeurt een inleiding gehouden of er wordt een spreker van buiten de club uitgenodigd. Bij de dinnerbijeenkomst om zes uur is er een korte, bij een van de leden thuis om acht uur een wat langere inleiding. Ook wordt er tijdens die bijeenkomsten van gedachten gewisseld over de voortgang van de projecten en over zaken die de leden op dat moment sterk bezighouden. Gezelligheid en interesse in elkaars wel en wee staan hoog in ons vaandel. Al met al zijn het vaak leerzame en vormende avonden waarbij je mensen en hun werkzaamheden leert kennen die je in je eigen vertrouwde omgeving niet zo gauw tegenkomt.